רשתות חברתיות

גודרידז Goodreads: רשת חברתית לסופרים וספרים.

פייסבוק Facebook: הרשת החברתית החזקה בעולם. רשת אישית לתקשורת בין חברים.

טוויטר Twitter: הרשת החברתית השניה החזקה בעולם. רשת לא אישית ,כאשר המסרים קצרים אך חשופים לכל העולם.

לינקדין LinkedIn: רשת של אנשי מקצוע Business to Business.

גוגל+ Google+: רשת לא פופולרית ,אשר משרתת בעיקר חברות כיום.

טאמבלר Tumblr: רשת חברתית למאמרים קצרים ותמונות.

רדיט Reddit: רשת פורומים ודיונים.

אינסטגרם Instagram: רשת חברתית לתמונות אישיות.

פיינטרסט Pinterest: רשת חברתית לתמונות בעלות מאפיין מסוים.

מנועי חיפוש

גוגל Google: מנוע החיפוש הגדול בעולם.

בינג Bing: מנוע החיפוש של מיקרוסופט.

יאהו Yahoo: מנוע חיפוש שהיה בעבר הרחוק המנוע הפופולרי ביותר.

דאק-דאק-גו Duckduckgo: מנוע חיפוש שאינו שומר פרטים אישיים. מאוד פופולרי בקרב אנשי הפרטיות.

חנויות ספרים דיגיטליות

אמזון Amazon: חנות הספרים הגדולה והפופולרית ביותר.

בארז אנד נובל Barnes & Noble: חנות הספרים השנייה בגודלה והמתחרה הראשי של אמזון, זאת גם רשת חנויות פיזיות.

סמאשוורדז Smashwords: חנות ספרים פופולרית מאוד בקרב סופרים עצמאיים.

אפל בוקס Apple Books: חנות ספרים פופולרית בקרב משתמשי אפל.

קובו Kobo: חנות ספרים דיגיטלית.

עברית: חנות ספרים דיגטלית ישראלית.

מנדלי מוכר ספרים: חנות ספרים דיגטלית נוספת.

יחסי ציבור

פנייה לעיתונות, למבקרים, אתרי אינטרנט או כל גוף אחד אשר מפרסם תוכן. אומנם יחסי ציבור אינם מייצרים מכירות באופן ישיר, אבל הם מובילים לנראות, ונראות חשובה כדי לבסס מותג אצל הקורא. כלומר, הקורא צפוי לקרוא יותר ספר עם ביקורות מאשר ספר שהוא אינו מכיר. בנוסף הוא צפוי להעריך ספר עם ביקורות חיוביות יותר מאשר ספר עם ביקורות שליליות.

פנייה אליהם הינה פשוטה- שולחים אליהם דואר אלקטרוני קצר אשר מספר על הספר והמחבר. אם הם מתעניינים הם כבר יצרו קשר. יש כאלה שנוהגים לשלוח מיד ספר , אלא שזה אינו מומלץ. שימו לב -כל כתב, מבקר או כל גוף אחר מוצף בעשרות מכתבים כאלה, ולכן חשוב לפנות במסר שיווקי קצר, ולקבל בהבנה גם חוסר מענה.

בשלב ההתחלתי, אפשר לשלוח העתקים למספר חברים ומכרים, ולבקש מהם לרשום ביקורות כנות באמזון או בכל מקום רלוונטי אחר. אל תשלחו את הספר לחברים שאינם מתעניינים בנושא ולבקש מהם לקרוא, לרוב זה גורר תגובות שליליות. מומלץ לשלוח את הספר לחברים או חברים של חברים שמתעניינים בנושא, אפשרי גם לפרסם בקבוצות פייסבוק וגודרידז רלוונטיות.

במקרה של עניין ציבורי, אפשר להתחיל בפנייה לעיתונות. העיתונות באופן כללי מתעניינת בסופרים שכבר הצליחו עם ספר קודם ובאנשים מפורסמים או בעלי עניין ציבורי. סופר לא ידוע, אין זה משנה עד כמה כתיבתו גאונית ,יש להניח שלא יקבל עניין רב מהעיתונות. עם זאת, היו מקרים בודדים שהעיתונות גילתה עניין. נקודה נוספת- העיתונות מתעניינת בספרים שכרגע יצאו לאור  ולא בכאלו שיצאו לפני שנים.

פרסום ברשתות החברתיות
פייסבוק זהו כנראה חברו הטוב ביותר של הסופר. כתיבה של פוסט קצר עם קישור לספר או סרטון אנימציה איכותי יכול לעשות פלאים. ניתן לפרסם גם בקבוצות פייסבוק רלוונטיות וגם להשתמש בקידום ממומן דרך מנוע הפרסום של פייסבוק. בישראל לרוב סופר ,אשר מקדם את עצמו לא מתקבל יפה בקבוצות פייסבוק. למרות שקשה להגיע לנראות, ואנו כסופרים מאוד רוצים שיתנו לנו הזדמנות, הקהל הרחב מעדיף לשמוע המלצות מפי אחרים. זוכרים את החברים מהחלק של יחסי הציבור? אלו בדיוק האנשים שאפשר לבקש מהם לעלות המלצה כנה על הספר באותן קבוצות. זה נראה יותר טוב ומתקבל יפה יותר.גודרידז, כמו פייסבוק זהו המקום לפרסם את עצמך. עם זאת, יש מנהג מסוים של סופרים שיש להימנע ממנו:באנגלית זה נקרא Bookwaching, או בעברית – הכה עם הספר. בקצרה, זה מנהג של להכניס לתוך שיחה, לפעמים לא קשורה את העובדה שאתה סופר ואת שם הספר. בעוד הרצון לקדם ולשווק מובן לחלוטין, זה לרוב מעצבן קוראים פוטנציאלים ומשדר נואשות. אפשר ורצוי להכניס דיון על הספר או הכתיבה במקומות רלוונטיים כאשר זהו חלק מהדיון.
פרסום באמזון

ניתן גם לפרסם באמזון כמו בגוגל .לרוב ,זה עובד כאשר יש ביקורות חיוביות ודירוג מכירה גבוה. אמזון מעדכנים את הדירוג של כל ספר גם באופן כללי וגם בכל קטגוריה. לעיתים קרובות ,אפשר להגיע למקומות הראשונים בקטגוריה גם במכירות בודדות ,כך שכדאי לנצל מיקום גבוה לקידום ממומן באמזון. עם זאת ,יש לציין שכמו בכל קידום, זה גם עניין של מזל.

קידום אורגני

קידום אורגני משמעותו לקדם באופן אנושי, לא דיגיטלי. זאת כנראה  השיטה הטובה ביותר ,אך גם הגוזלת זמן ביותר. ישנן מספר דרכים לקדם באופן הזה: לדוגמא, להגיע לכנסים רלוונטיים עם הספר, ללחוץ ידיים, להכיר אנשים , אפשר גם להרצות.

במקרה שהמחבר גם מרצה, רצוי לבוא עם עותקים, למכור אותם בהנחה ועם הקדשה אישית. רצוי גם לתת אותם במתנה לפי רצון המחבר . לפעמים ,הרצאה מעודדת עניין במחבר ובספרו ,ואז תהיה הזדמנות להזמנת המחבר להרצאות נוספות וכמובן גם למכירות נוספות . בתי ספר תיכוניים שמחים לארח סופרים, בייחוד אם נושא הספר מעניין את הנוער. לכן, רצוי לשלוח מייל למורים לספרות או להנהלת בית הספר. כמו כן,  ספריות ציבוריות מקיימות אירועי אירוח סופרים וזו שוב הזדמנות להכרת המחבר וספרו.

עמוד פייסבוק
פייסבוק מאפשרת לפתוח עמוד עסקי לכל מטרה בחינם. זאת דרך נפלאה להציג את הספר או המחבר ולקדם אותו. אך חשוב לא להזמין את כל החברים, גם אם רוצים עוד לייקים. חברים יעשו לייק כי הם נבוכים, ואז יכעסו שהם מקבלים ספאם. עדיף עמוד עם פחות עוקבים ,כאשר העוקבים מתעניינים בתוכן מאשר עוקבים רבים שאינם קשורים. בנוסף מנוע הפרסום של פייסבוק מאפשר לפנות לקהל העוקבים וחבל להחמיץ זאת ע"י לייקים פיקטיביים.אל תפרסם רק מסרים שיווקיים, תנסה כל כמה זמן לפרסם משהו מעניין ולשמור את המסרים השיווקיים לפעם בשבוע-שבועיים. מומלץ-ציטוט נחמד, או ההתקדמות בכתיבת הספר הבא. פרסום ראיון אישי יכול להואיל. הדגש – לא להגזים.
אתר אינטרנט

אתר אינטנט זה אולי הכלי הטוב ביותר שעומד לשרותך. בניגוד לעמוד פייסבוק, עמוד סופר באמזון וכדומה. אתר אינטרנט הוא שלך ובבעלותך. אתה יכול להציג בו איזה תוכן שתבחר, ואפילו להקים חנות קטנה. פייסבוק לא יכולים להגביל לך את החשיפה, או למחוק לך תוכן.

כיום יש מספר פלטפורמות לבניית אתרים, אך מטרת מאמר זה היא שיווק ולא הסבר השוואתי בניהן ולכן אתן את הגרסה המקוצרת.

פלטפורמות סגורות ישראליות, כאלה ואחרות. ברח כמו מאש. התוכן לא שלך ולא בבעלותך. עלות ההקמה אולי זולה, אך תגלה מהר מאוד שאתה משלם ביוקר.
ויקס – פלטפורמה סגורה, קלה מאוד לעבודה. לא מתאימה לשום סוג של קידום ממומן. אם אתה מתכוון רק לקדם באופן אורגני, זה יכול להתאים. אחרת, אל תגע.
וורדפרס – כיום הפלטפורמה הפתוחה הטובה ביותר בעולם. מתאימה למרצים, סופרים, אמנים ובעלי עסק. ניתן לעשות בה כמעט הכול. החסרון שלה הוא שצריך קצת ידע טכני. עבודתי היום-יומית היא בניית אתרים כאלו, כך שאני מכיר אותה מצויין. ניתן לבנות אתר וורדפרס בעזרות כלים גרפיים כמו אלמנטור כך שהיא מתקרבת מאוד לוויקס מבחינת פשטות עבודה שותפת.

אני מוכן לסייע לכל סופר להתקין וורדפרס, תבנית ואלמנטור כדי שיבנה לעצמו אתר, ללא כל עלות.